Sophie in Texas ~

Christmasparties&homeless people

Hoi!

Ik zal je maar niet langer in spanning laten en gelijk beginnen bij maandag...

Maandag

Toen ik wakker werd was er, jawel, sneew. Sneew in Texas!! Het weer is hier zoooo onvoorspelbaar. Ene dag is het 25 graden, dan vriest het die nacht, volgende dag 18 graden, volgende dag 11 graden, volgende dag 22 graden, etc. Erg raar dus, geen touw aan vast te knopen. Maargoed, er was sneeuw!! Helaas toen ik wakker werd om 8:30 was er al niks meer van de zien, behalve wat (soort van) witte daken. Heb daar natuuurlijk een fototje van gemaakt.

Op school natuurlijk niks bijzonders, behalve dat het ijskoud was die dag en dus geen pretje om tijdens soccer buiten te staan.

Uit school ging ik met Karmen naar een kinderkleding winkel. Onze school doet \'\'Project Adoption\'\'. Je klas tijdens het B2 uur (voor mij US History) kan dan zeggen dat je een kindje wil \'\'adopteren\'\' die arm is, en dan ga je kerstcadeautjes voor hem kopen en lekker eten maken enzo. En dan komen al die kindjes op woensdag naar school tijdens dat A2 uur, en dan komen ze jouw lokaal in en geef je de cadeautjes enzo. Nouja mijn klas deed dat dus ook, en ik zou wat t-shirts kopen en brownies maken. Dus hadden we wat kleding gekocht.

Toen kwam ik thuis en mom had gelukkig al brownies gebakken, want ik had deze avond een Venture Crew christmasparty en zou kerstboombrownies maken. Maar kwam pas 5 uur thuis en we moesten om 6:30 weer weg. Dus heb ik ze mooi versierd, daarna avond gegeten en gingen Mer en ik naar de christmasparty. Het was super gezellig!! Het is altijd en beetje de standaard groep, ongeveer 15 mensen. Mensen hadden eten meegenomen, en we gingen ook nog vanalles bakken daar. Meryn en ik kunnen het heel goed vinden met 3 jongens, een uit Zwitserland en twee uit Duitsland (en nee, we vinden ze niet leuk. En ze zijn ook nog eens 1-2 jaar jonger). Maar ze zijn echt hilarisch dus daarmee hadden we voedselgevechten en gingen we koekjes mee bakken.Na een uurtje deden we een soort cadeauspelletje, maar het was een beetje een saai spelletje. Maargoed, ik had wel mooi 3 pakken Oreo\'s! Daarna nog wat gegeten en toen was het tijd om weer naar huis te rijden.

Dinsdag

Toen ik onderweg was naar school smste Wiebke me of ik wist in welk lokaal zij Zone-uur had. Zone uur is een uur die ze er afentoe tussendoor gooien, en dan moet je naar een speciaal lokaal en dan krijg je een rapport of cijferlijst of iets wat je niet tijdens een normaal lesuur doet. Maar ik wist niet dat we vandaag een Zone-uur hadden die begon om 9:40. En toen Wiebke dat smste was het 9:40 en reden wij net weg van huis om mij naar school te brengen. Dus was ik te laat.. maar dat boeide niemand en niemand had het door. Vandaag tijdens Zone-uur kregen we cijferlijsten (ik heb nog steeds allemaal A\'s!),iedereen de uitslag vanhunPSAT (toets voor college, die ik niet hoefde te doen twee maanden geleden) en moestenwe een film kijken over auto rijden&smsen, hoe dodelijk dat is.ZoAmerikaans..

Verder lekker rustig dagje. Uit school weeeer brownies gemaakt, dit keervoor de Project Adoption party die morgen was. Dus weer brownies gebakken, mooi versierd en verder lekker gechillt thuis.

Woensdag

Vandaag was Project Adoption! A2 is mijn eerste uur, sinds ik nooit een A1/B1 uur heb. Toen we weer leuk om 9:40 vertrokken kreeg ik weer een smsje van Wiebke dat de lessen vandaag om 9:40 begonnen ivm project adoption, en aangezien ik die klas met haar had en we de kleding samen gaven zei ze natuurlijk dat ik moest opschieten. Dus weer snel naar school gereden, wat gelukkig maar 3 minuten is, en Wiebke stond gelukkig bij de ingang te wachten om me te helpen met het tillen van de 2 brownie schalen en cadeautjes. Toen snel naar de klas gerend en niemand had het gelukkig weer door dat we te laat waren. Iedereen liep een beetje rond en zette de tafels aan de kant. Ons kindje kwam pas om 10:10, dus alle haast voor niks. Het was een 4 jarig mexicaans jongetje die geen Engels sprak. Hij toonde totaal geen emotie dus dat was een beetje verwarrend. Eerst gingen we allemaal wat lekkers eten en daarna ging hij alle cadeau\'s openen. Iedereen had 10-20 dollar aan cadeau\'s gekocht dus hij kreeg ongeveer 300-400 dollar aan cadeau\'s. Maar niks intereseerde hem, hij opende het, keek ernaar en legde het weg. Ik heb er een filmpje van haha! Hij had zelfs een fiets gekregen!! Maar ben toch blij datie veel leuke kleren heeft gekregen aangezien z\'n moeder daar kennelijk dus niet zoveel geld voor heeft.

Karmen smste me later dat ze een afspraak bij een soort dokter had gemaakt voor me knieen en ik daarvoor om 3 uur school moest verlaten ipv 16:10, dus dat is altijd leuk. Ze zou me uit de klas bellen, dus ik zat om 3 uur tijdens wiskunde te wachten totdat de leraar gebeld zou worden (er is een telefoon in elke klas) dat ik de klas zou mogen verlaten. Maar no Karmen... Dus toen de bel ging om 3:10 ging ik maar naar de office, waar Karmen me zou oppikken maar me eerst moest \'\'afmelden\'\'. Dus ik daar wachten, maar na 5 minuten besloot ik d\'r maar te bellen. Ze zij dat ze in de file stond en er bijna was. Dus was ze er eindelijk om 3:20, me snel afgemeld en naar de dokter. Dat konden we natuurlijk niet vinden, en waren we daar ook te laat. M\'n afspraak was om 3:40, ik werd om 4:15 geholpen. Ik denk dat Amerika gewoon sloom is en altijd te laat..

Karmen vertelde me dat ik waarschijnlijk zo\'n Amerikaans ziekenhuis ding aanmoest, dus was ik al helemaal enthousiast daarvoor want dat zie je altijd op tv! Maar helaas, ik kreeg dat niet. Ipv dat kreeg ik een soort broek aan. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet omschrijven maar het was hilarisch dus daar is natuurlijk ook een foto van. De dokter was niet echt aardig en zei dat ik een gescheurde meniscus had en een mri moet doen. Nou ik weet wel beter en heb dat dus niet, dus ben ik later zelf op internet gaan zoeken en ik denk dat ik PFPS heb, dat betekent iets als Patello Femoraal Pijn Syndroom. Iets met ruwe knieschrijf, platvoeten, zwake beenspieren. Alle kwaaltjes die ik heb maar dan opgeteled en met een naampje. Maar ik ga denk ik toch maar een MRI doen voor de zekerheid of misschien kunnen ze wel iets anders erop zien ofzo.

Toen naar huis, Meryn opgehaald en daarna uiteten bij Panera Bread. Weer een cafe waar je sandwiches, soep en salades kan eten. Daar kwamen ook twee vriendinnen van Meryn heen om met Meryn samen voor een examen te leren. Dus daar gegeten, toen gingen Karmen en ik weer naar huis en bleven die andere meiden daar om te leren.

Donderdag

Mijn eerste les op B dagen is Food Science, en ik zit aan een tafel met Morgan. Zij zit ook altijd aan mijn lunchtafel die dag (\'\'nerd\'\'lunchtafel). En we hebben het altijd over hoe graag we Starbucks willen, en een tijdje geleden hadden we Evan (ook aan die lunchtafel) zover gekregen om Starbucks voor ons te halen tijdens lunch. Dus probeerde we dat vandaag weer, en hij was blijkbaar die dag thuis want hij had geen zin in school (?) dus tijd genoeg voor Starbucks! Maar het duurde een tijdje voor hij het bij school had afgeleverd, dus hadden we het niet tijdens lunch. Maar wel het uur ernaa! Alleen had hij niet begrepen wat ik wilde, dus had ik iets heel raars en het maar weggegeven. Maar alsnog wel heel lief natuurlijk.

Ik weet niet meer wat ik die middag of avond heb gedaan...

Vrijdag

Vandaag hadden we weer eens een peprelly sinds weken. Want vanavond was een hele belangrijke footballgame! Als we deze zouden winnen zouden we in de finale staan van alle Texas high schools! Dat is dus echt super goed en het hoogste wat je kan komen. De peprelly was weer leuk! Tijdens lunch had ik m\'n EERSTE schoollunch gekocht!! Jawel: zo\'n echt dienblad in je handen, in de rij staan en als je aan de buurt bentwakken ze er wat prutjes op. Ik had tot nu altijd braaf een broodje kaas meegenomen om 1. gezond te blijven en 2. ik te schijterig ben om in me eentje in die rij te stappen en er niks van snap. Maar vandaag ging Katlyn met wie ik dus lunch heb, eten halen dus ging ik mee. Er zijn verschillende lunchrijen: een voor \'\'homecooked\'\'\' food, een voor pizza/taco\'s, een voor salade\'s, een voor ijs/snacks. Of zoiets. Maar ik ging maar naar homecooked food, en je kan weer uit allemaal dingen kiezen: pasta, mac&cheese, sperziebonen, bruine bonen, patat, appels, rauwe wortels, etc. Ik had mac&cheese + sperziebonen + rauwe worteltjes + appel + soort bruin bolletje. En het was lekker!! Iedereen klaagt altijd, maar sperziebonen en mac&cheese (macaronie en gesmolten kaas) is moeilijk vies te maken, dus ik ga vanaf nu meer schoollunches eten want karmen had kennelijk $50 op m\'n schoollunch account gezet wat ik moet opmaken voor het einde van het schooljaar.

Uit school snel naar huis, en Karmen ging gelijk door want die zou Keith&Erin ophalen, de twee jongetjes op wie ze soms past met de drugs&gevangenis vaders (weetje nog?) en daarna zouden ze uiteten gaan enzo. Ik zou ook naar de footballgame gaan, maar dan met Katie. Katie kwam me om 5 uur ophalen. Ookal was de game om 7:30, het was 1,5 uur verderop en het was spitsuur. Toen Katie hier voor de deur stond en ik haar auto instapte was ze aan het bellen met haar ouders, die wilde opeens dat ze niet meer ging want ze vonden toch maar dat het te ver was en te gevaarlijk om zover te rijden etc (dit is zo Amerikaans en zo vervelend, plannen die elke seconde veranderen). Nou Katie boos, ik vond het jammer maar boeide me niet zoveel. Dus even rondgereden en toen belde d\'r vader dat hij ons wel zou brengen zodat we toch konden gaan. Dus uiteindelijk konden we er toch heen! Onderweg gegeten bij Burger King. Het duurde alleen meer dan twee uur voor we er waren, dus hadden we het eerste half uur al gemist. Maar dat drukte de pret niet! Het hele stadium(pje) zat vol en er was super veel schoolspirit! Normaal boeit sport me niks, maar dit was zoo spannend!! Het was nek-aan-nek race en we stonden de hele tijd een paar punten voor. En op gegeven moment was het iets van 51-45 voor ons en nog maar5 minuten te gaan. En opeens maakt die andere school een touchdown en was het 51-52 voor ons, dus 1 punt achterstand. We hadden nog maar 3 minuten te gaan (football is heel vermoeiend, het spel stopt elke paar seconde en de tijd ook. Dus ookal duurt football eigenlijk1 uur, door alle tijdstop duurt een game minimaal 2,5 uur). Maargoed, iedereen dacht dat we gingen verliezen maar in de laatste minuut maakte onze school een touchdown! Dus iedereen was door het dolle heen en begon iedereen om zich heen te high-fiven en te knuffelen haha! Toen de tijd over was stormde we allemaal het veld op! Mensen huilde van geluk en iedereen was suuuper blij! We hadden wat foto\'s gemaakt en daarna gingen we naar huis. Katie en ik reden terug met Nate in zijn truck. Onderweg begon Nate weer over dat ik nooit naar Waffle House ben geweest. Dat is zo\'n typisch Amerikaans restaurantje. Waar ze koffie uit een kan schenken, mensen aan de bar zitten en je pancakes/wafels/bacon etc kan eten. En hier krijg je volgens Nate ook nog een \'\'show\'\' omdat de mensen die er werken altijd een beetje appart zijn en het raarste volk er komt. Dus wilde Nate vanavond naar waffle house! Het was alleen nu al bijna 12 uur \'s nachts. Maar dat mocht de pret niet drukken. We gingen eerst naar huis om Maci op te halen, want die was net thuisgekomen van college en heeft 4 weken kerstvakantie ofzo. Dus haar opgehaald en daarna naar Waffle House 20 min verderop. Dus zaten we om een uur \'s nachts in Waffle House. Het stonk er binnen, er zaten zeer apparte mensen en de serveersters was meer dan appart, maar het was hilarisch en de wafels waren fantastisch! Dus daar lekker gegeten. Daarna Katie thuis afgezet en konden we om 2 uureindelijk lekker slapen!

Zaterdag

Wekker ging helaas wel om 9 uur want we hadden ons opgegeven voor Operation Care Dallas. Dat is een evenement voordaklozen, en dan konden ze kleding/toiletarticelen/eten/kappersbeurt etc gratis krijgen. En wij hadden ons opgegeven om daar vrijwillig bij te helpen! Ik was suuuuper moe, net als Meryn en Maci maar ja.. Onderweg ontbijtje bij de Mac gehaalt (don\'t worry, ik had soort van havermout met fruit) en daarna door naar Dallas, we moesten er om 10:30 zijn en om 10:50 nog steeds bezig met een parkeerplek zoeken. Om 11 uur waren we eindelijk binnen, en het was in twee suuuper grote hallen met honderden vrijwilligers en daklozen. We gingen eerst bij iets met kleding in zakken doen helpen, maar daarna door naar de kinderen sectie en een tijd geholpen op een plek waar de kinderen schapen konden aaien, konijntjes konden vasthouden en een kalfje konden aaien. Het was heel schattig, en heb allemaal lieve kindjes op schoot gehad. Vond het wel een beetje jammer dat 50% van de \'\'daklozen\'\' totaal niet dakloos waren en daar kwamen om te profiteren van alles.. Er waren families die natuurlijk niet rijk waren, maar ze hadden wel IPhone\'s/mooie camera\'s om foto\'s te maken en dit was bedoeld voor dakloze mensen met niks. Dus dat irriteerde me een beetje. Dus wilde ik de echte daklozen helpen, kon er helaas bijna geen een vinden. Meryn en ik zagen mensen met dienbladen met cupcakes lopen dus besloten we te helpen met die uitdelen. Dus gingen we dat doen, maar iedereen had al binnen dus gingen we maar naar buiten! Buiten waren namelijk de echte daklozen/zwervers, die waren daar gewoon aan het chillen en roken (ik snap niet hoe ze allemaal geld hebben voor sigaretten). Maar goed, we hadden een beetje gepraat met ze. Maar sommige mannen waren wel eng en vertelde dat ze me wel mee naar huis wilde nemen (hahaha ze hebben alleen geen huis, dat vond ik dan wel weer grappig) dus liepen we maar door. Later kwam Maci ook helpen en Maci is erg van het praten en knoopt met elk persoon een gesprek aan, dus hebben we een tijdje met2 vrouwen en een man zitten praten die echte zwervers waren en aardig. Een vrouw was 200 kg en in een rolstoel, met een andere vrouw naast haar die eruit zag alsof ze christal meth deed maar vertelde dat ze nu naar school ging. Maar ze waren allebei niet 100%, maar je kon er wel een gesprek mee voeren. Ze vertelde dat ze onder een brug wonen verderop, op matjes slapen en het net \'\'kamperen in de stad\'\' is, eentje 18 kinderen heeft (ze zijn dus niet 100% en verzonnen volgensmij de helft van hun leven) en dat ze nichten zijn, etc. Het was wel heel interessant om met ze te praten! Daarna met nog wat andere gepraat en toen was het ongeveer 3 uur en het hele evenement uitgestorven ookal duurde het tot 5 uur. Dus gingen we maar naar huis. Maar toen we net in de auto zaten kwam Maci met het idee om naar het John F. Kennedy monument/memorial te gaan want we zaten er vlak naast. Dus gingen we daarheen, dat is gewoon een monument buiten voor hem, want dat is de plek waar hij was doodgeschoten. Dat even bekeken en toen wilde Maci naar het Holocaust museum waar we vlak naast zaten, dus dat ook maar gelijk gedaan. Het was wel interessant, maar heb al 178378 tweede wereldoorlogmuseums gezien & WO II geschiedenis lessen gehad in m\'n leven dus wist alles wel. Daarna was er nog een film in het museum over verschillende dagboeken van kinderen in WO IIdus die ook bekeken, miste alleen Anne Frank in de film!! Maar er was wel een hele kamer speciaal met foto\'s van haar ingericht.

Daarna hadden we lekker gegeten bij Chipotle. Een soort mexicaans eten, maar dan heel gezond. Het is een bar met verschillende dingen, en dan zeg je gewoon wat je in je schaal met eten wil. Dus meestal iets van rijst-bonen-vlees-guacamole-tomaatjes of je neemt een taco en doet die gingen erop. Dus dat was heel erg lekker! Deze Chipotle deed me heel erg aan Nederland denken, alsof ik ergens in een gebouwjte in Amsterdam zat. Dus dat was wel eens even leuk. Toen was het 6 uur en gingen we naar huis.

We waren doodmoe, en ik ging lekker nerderig op me zaterdag avond een essay schrijven die ik maandag moet inleveren. Gelukkig niet erg moeilijk/lang. Even later kwam Tara (maci\'s friend, die ook tijdens labourweekend mee ging kamperen enzo) en Breanna (een andere vriendin) langs en hebben we later een spel gespeeld met alle meiden en Nate. Er is een bak met kaartjes met vragen erop, en iemand leest een vraag voor van die kaartjes en de andere personen schrijven hun antwoord op een een blaadje. Daarna moet de persoon die de vraag stelde gokken wie welk antwoord geeft! De vragen zijn bijv: \'\'In welke winkel zou je gratis willen winkelen\'\' of \'\'Wiens werk kan je maar beter overnemen\'\' (meryn en nate beantwoorden altijd Obama op dit soort vragen natuurlijk) etc.

Maar we hadden dit spel ooit gespeeld toen ik hier net twee weekjes was en ik niemand goed genoeg kende om zijn antwoorden te weten, maar nu ik hier (precies!!) 4 maanden ben kan ik dit wel goed gokken en dat vond ik wel leuk! Dit was even een bevestiging van hoe close ik al ben ben de familie.

Zondag

Ik besloot weer mee te gaan naar de kerk, de kerkdienst had wel weer goede dingen te vertellen. Aan het einden wilde ze dat je zegeningen zou uitspreken over de mensen met wie je hier bent, dus ging iedereen in de kerk met zijn eigen familie, dus ookMom,Dad,Mer,Maci en ik in een kringetje staan en ging Nate een zegening over ons uitspreken en bidden, en op een een of andere manier was dit super emotionaal en was iedereen half aan het huilen en gaven we elkaar een knuffel, en toen ik mer een een knuffel gaf begon ze echt te huilen en aaide ik over dr rug, en gaf dr daarna weer een knuffel want vond het zo zielig, en toen zei ze: \'\'ik ben gewoon zo blij dat je hier bent!!\'\' en dat heeft ze nog nooit echt zo oprecht gezegt dus toen begon ik ook te huilen haha! Maar het waren natuurlijk allemaal blijdschaptranen van iedereen, dus dat was wel goed. Ookal klinkt dit allemaal een beetje raar voor jullie Nederlandertjes, als je erbij was was het toch wel heel intents en speciaal. Maar geen zorgen, ik ben nog steeds een nuchtere Nederlander en zal niet bekeren.

Toen naar huis, even later weer weg om even ergens te lunchen. Daarna gingen Karmen en Nate naar de Cowboys. Dat is het grootste footballteam van Dallas, die tegen een ander groot team speelde. Die tickets zijn misschien wel $100/$150 dus gaan we normaal nooit (of ze gaan heeeel soms), maar vrienden van hun hadden via hun werk een skybox dus gingen zij mee.

Toen gingen Mer, Maci, de drie honden en Dinah de kat en ik naar een dierenwinkel waar de kerstman is waarmee je op de foto kon met je huisdieren! Dus dat natuurlijk gedaan, was even lastig met alle diertjes maar niemand raakte gewond of raakte kwijt. Toen weer naar huis. Daarna heb ik mijn essay afgeschreven en even later naar Mer en Maci die op Maci\'s kamer youtube filmpjes aan het kijken waren, en ik verveelde me dood dus heb ik Meryn overtuigt om te gaan winkelen met me. We gingen eerst naar Target (de super grote supermarkt maardan met dus ook kleding, meubels etcerin) en hebben we eerst eten gekocht, daarna allemaal andere random dingen gekocht. Uiteindelijk zijn we daar twee uur ingeweest en was het 5:30 dus gingen we maar naar huis. Meryn ging gelijk weer door naar een koor die ging zingen in oma\'s kerk, en ik bleef lekker thuis. Ik heb eigenlijk niet zoveel gedaan daarna, behalve dit geschreven!

Dat was het dan weer voor deze week! Ik ben nog steeds helemaal blij dat ik hier zit, alleen is alles al zo normaal en niet meer zo glamorous als in het begin. Maar dan moet ik even goed nadenken over alles en goed om me heenkijken, en dan realiseer ik me weer hoe gaaf het is wat ik doe. Want dat is het zeker!

Dikke tut ut Texas

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!