Sophie in Texas ~

Eerste week

- Ik had een heel mooi, lang uitgebreid verhaal. Maar die is verdwenen dus schrijf ik hem nu lelijk en kort opnieuw-

Howdy!

Ik maak hier echt super veel mee en heb het heel erg naar mijn zin! Ik zal beginnen bij zaterdag ochtend.

Zaterdag

Zaterdag werd ik rond 5 uur al wakker, heerlijk zo´n jetleg. Ik ben blijven liggen en besloot om rond 8 uur er maar uit te gaan en te douchen. Daarna riep Karmen dat ze ontbijt had gemaakt en of ik wat wilde. Ze had muffins gebakken, en een fruitsalade gemaakt. Super lekker! Ik nam wel ''maar'' 1 muffin. Daarna had ik even geskyped met mama en later met sjuuls, want Karmen was sporten en Nate en Meryn waren aan het werk.

Eind van de ochtend ging ik met Karmen langs een telefoonzaak omdat ik een abonnement nodig had. En toen vonden we dat ik eigenlijk ook wel een iPhone nodig had.. Dus zo gezegt, zo gedaan. Alleen kon je die iPhone krijgen met een 2 jarig abonnement, en zo lang ben ik hier niet van plan te blijven. Dus krijg ik Maci's ''oude'' iPhone 4 volgende week met een abonnement die je elk moment kan opzeggen.

Daarna zijn we doorgegaan naar een weddingshower. Dat is een feest voor de aanstaande bruid, alleen voor vrouwen. Het was in een gebouwtje ergens in de buurt, en er was veel eten, cadeau's en spelletjes. Het eerste uur heb ik met Karmen en een andere vrouw aan de tafel gekletst en gegeten. Daarna werd iedereen in vijf groepen verdeeld, en moest elke groep een bruid kiezen. Die bruid moest binnen 4 minuten bekleed worden met wc papier, wat ook nog is op een trouwjurk moest lijken. En ja, ze kozen mij. Mijn tweede dag in Amerika en ik werd al behangen met wc papier. En om het nog erger te maken moest ik daarna ook nog een catwalk lopen (filmpje!). Crazy America. Daarna werden alle cadeau's open gemaakt, en djezus christ. Zij hoeven bijna niks meer te kopen voor hun nieuwe huis want ze hebben zo'n beetje alles gehad!

Na de bridal shower hebben we Meryn opgehaald en zijn we naar opa gegaan, want opa was jarig. Opa heeft een soort ziekte en kan bijna niks meer, ook niet praten en lopen. Heel zielig! We hebben daar taart gegeten en wat gezeten.

Toen was het half 8 en gingen Meryn en ik naar de mall (winkelcentrum, oma) om daar even rond te kijken. En er zijn hier overal Forever 21 winkels! Love that store! Dus heb daar een jurkje gekocht (of eigenlijk gekregen van Karmen en Nate, die ons geld meegaven).

Daarna gingen we naar huis en ging Meryn nog even een broodje halen, maar ik had geen honger door al het andere eten. Onderweg hebben we het over hun geloof gehad. Ik had het nog niet echt door maar ze zijn nogal streng christelijk. Dus met alles erop en eraan. Sommige dingen waren best raar, zoals dat ze vertelde dat ze voor God leeft. Maar ik hield maar wijs mijn mond en zei dat ik alles wel interessant vond en respecteerde.

Eenmaal thuis had ik eindelijk mijn cadeau's gegeven, omdat iedereen toen pas voor het eerst thuis was. Ze vonden het gelukkig super leuk!

Zondag

Zondag ging al iets beter, ik werd om 6 uur wakker! Karmen had vandaag bacon klaargemaakt, maar ik nam maar gewoon een broodje jam en wat fruit. En daarna gingen we naar de kerk! Want zondag is grote kerkdag. Ik hoefde helemaal niet mee en ze waren er zelf ook niet over begonnen want ze willen me nergens tot dwingen enzo, maar ik vroeg of ik mee mocht en dat vonden ze heel leuk. De kerk zelf was erg interessant. Het was een doodnormaal gebouw, en binnen was iedereen heel aardig. De zaal zelf was net een concertzaal, en er was een goede band aan het zingen. Alleen toen ik de tekst van hun op het scherm ging meelezen, was het echt een verheiliging (?) van God. Daarna ging een man vertellen over het onderwerp ''overrompeld'' en haalde er allemaal bijbelteksten enzo bij. Er werden wel goede dingen verteld, maar overal werd God bijgehaald (deh, het is de kerk) en verheerlijkt. Ik voelde me nogal ongemakkelijk in de kerk, maar wel blij dat ik mee was gegaan.

Daarna gingen we thuis heel snel omkleden en door om te lunchen at Chili's. Een restaurantje. Er zouden een paar vrienden van Meryn mee komen, en toen we daar kwamen en ik ze zag viel mn mond even open. Ze waren 14? Later kwamen er meer en die waren van allerlei leeftijden. Meryn vertelde me dat ze van haar jeugd-kerkgroep waren. Ze waren allemaal super aardig! Ik zat aan tafel met nog een ander meisje die senior word op mijn high school, en super aardig. Maar ze dacht dat ik een aliën was want ze stelde de raarste vragen. Dingen als: Hebben jullie achtbanen in Nederland? Zwemmen jullie in Nederland? Hebben jullie vis in Nederland? etcetera. Ze scheen maar niet te snappen dat Nederland een normaal land is met normale mensen. Maar ze was wel heel aardig! We hebben er super lang gezeten, denk tot 3 uur.

Daarna gingen we naar huis en hebben Meryn en ik een uurtje in de tuin gelegen en gezwommen. Rond een uurtje of 4 kwam Cherrie, mijn area rep voor dit jaar. Ze is een soort mentor/contactpersoon voor aankomend jaar. Ze wilde even kennis met me maken en kijken hoe het gaat. We hebben even gekletst en daarna gingen Meryn en ik Allison ophalen, een vriendin van Meryn. Ze wilden fotolijstjes pimpen, dus gingen we naar een hobbywinkel. En daarna nog langs de Wallmart geweest. Ik dacht dat alle Wallmarts echt huge waren, maar deze viel nog wel mee! Thuis gingen we boven in de gameroom chillen en Allison en Meryn gingen die dingen pimpen, en ik ging in zo'n heerlijke stoel een filmpje kijken. Even later kwam Maci thuis (zus van 21, die was tot nu toe in Alabama voor een bruiloft) en heb ik met haar kennis gemaakt en hebben we nog even met z'n allen mijn welkomstaart gegeten. En toen was het alweer bedtijd.

Maandag

Ik werd zelfs om half 9 wakker, dus het gaat de goede kant op! Maci had ontbijt gemaakt: hamburgertjes (alleen het vleesje), roerei en een soort brooddingen. Ik vond het wel weer tijd voor een broodje jam en koffie haha. Daarna ging ik met Karmen naar mijn school om me in te schrijven, en we mochten alleen papieren inleveren en moesten morgen terug komen om mijn vakken te kiezen. Oke.. Trouwens, terwijl we daar zaten te wachten hoorde ik andere mensen praten over Duitsland. En bleek dus dat er een Duits meisje die ook een exchange student is naast me zat. Karmen ging gelijk met ze praten en heeft hun nummer geregeld, terwijl ik met dat duitse meisje ging praten.

Daarna gingen we naar huis om Maci snel op te pikken om vervolgens weer te gaan lunchen. We gingen naar een salade bar, waar ik heeel blij mee was! Ik heb lekker een boord met sla gegeten. Maar Amerika zou Amerika niet zijn als je daar ook geen ijs en muffins kon krijgen.

Daarna gingen we door naar het treinstation, want Karmen wilde met ons naar Dallas (grote stad hier vlakbij). Meryn kwam er ook heen, samen met een vriendin Madison. Het was voor hun de eerste of tweede keer met de trein, dus dat was wel even lachen. Halverwege besloten we om niet naar Dallas te gaan maar een anders stadje waar de trein stopte. Toen we daar rondliepen was alles dus dicht, want het sloot om 5 uur en het was 6 uur. Dus toch maar Dallas. Wij weer terug naar de trein, en even later kwam een mannetje ons waarschuwen om te zeggen dat we moesten overstappen want we zagen eruit alsof we dat niet wisten (haha). Dus gingen we verder met de tram (zij vonden het een trein). Eindelijk aangekomen in downtown Dallas, stapten we uit. We waren de enige blanke mensen en een man staarde ons kennelijk nogal aan want een andere vrouw begon hem uit te schelden dat wij geen hapjes zijn om naar te kijken hahaha. Karmen wist de weg niet dus een politie had het ons uitgelegd. We gingen opweg, en na 3 min vonden ze het geen veilige buurt (ze zijn niks gewend!) en gingen we maar gewoon ergens eten. Je hoorde wel echt van die typische Amerikaanse sirenes en alles daar, ik kreeg echt een Amerikaans gevoel!

We gingen eten in een super Texaans barbecue restaurant, met wederom way too much food!

Terug hebben we eerst 20 min gewacht op de tram, en in de tram vroeg ik aan Karmen of ze wist bij welk station we over moesten stappen op de trein. Dit wist helaas niemand. Gelukkig kwam Karmen er later wel achter. Onderweg heb ik super leuk gepraat met Meryn en Madison, ze zijn allemaal heel aardig! Toen we aankwamen op het station (van die Driehuis-verlaten-stationnetjes zijn het allemaal) waar we moesten overstappen, hebben we na 30 min wachten maar gevraagd aan een conducteur wanneer de trein kwam. Hij vertelde doodleuk dat de laatste een uur geleden was. Ik lag helemaal gevouwen. Ga nooit met Amerikanen / in Amerika met het openbaar vervoer reizen! Gelukkig had Karmen een taxi gebeld en zijn we daarmee naar huis gegaan. Toen we bijna thuis waren zei Karmen heel serieus dat ze blij was dat we veilig thuis zijn en nog leven. En deze opmerking zorgde voor een tweede lachbui voor Maci en mij.

Thuis ging Meryn nog bananenbrood maken en hebben we samen met Madison nog even gezellig gechilld. En toen was het dus weer bedtijd!

Dinsdag

Iedereen was weg dus ik ging rustig ontbijten en deze blog proberen te schrijven, wat niet lukte aangezien ik dit nu typ om 23:41. Om 11:30 hadden we een afspraak bij school om mijn vakken te kiezen, ik mag geen senior zijn vanwege de regels blablabla stom gedoe. Dus ik zit een klas lager, met 16/17 jarige, ipv 17/18 jarige. Maar ik heb maar 4 klassen met juniors en de rest is alles door elkaar. Maar ik weet mijn vakken nog niet precies. Daarna gingen we naar huis en probeerde ik deze blog verder te typen, wat ik natuurlijk niet afkreeg omdat we 20 min later weer weggingen. Ik ging met Karmen naar een groot winkelcentrum, ongeveer een half uur hier vandaan. Ik moest wat shirtjes kopen want op school mag je geen hempjes aan met spaghettibandjes enzo. Dus een goed excuus om nieuwe kleren te kopen! Ik kreeg ze eigenlijk van Karmen, super lief.Op de terugweg zijn we door de Starbucks drive-through gereden.

Toen we thuis kwamen hadden we een uurtje voor we weer weg moesten, dus probeerde ik oa dit verhaal af te typen, wat me lukte. Tot ik op het knopje van ''bericht plaatsen'' drukte en alles weg was omdat ik er te lang mee bezig was en het wilde dat ik opnieuw ging inloggen. Thank you verry much.. We gingen daarna met z'n alle naar een grote softball wedstrijd, en we kwamen voor de Rangers. Het softballteam waar ze kennelijk groot fan van zijn. Ik mocht een t-shirt van Meryn lenen, want iedereen gaat in t-shirts van de Rangers naar de wedstrijd. Het was echt super! Niet dat ik van softball hou (ik hou van geen een sport), maar de sfeer was super. Iedereen was voor de Rangers, had t-shirts van de Rangers aan en er waren allemaal van die muziekjes waar iedereen op mee klapte of mee song, de wave, vuurwerk als er een homerun was et cetera. Echt leuk dus! Aangezien de wedstrijd drie uur duurt was er ook o-ver-al eten te krijgen, dus had ik iets mexicaans. Ik ben met Meryn halverwege nog een rondje gaan lopen door het stadium, en jawel, ik heb een Rangers t-shirt gekocht! Nu kan ik als een echte Amerikaan met mijn t-shirt met mijn sportteam en een knot op m'n hoofd door het leven. We kwamen pas rond half 12 thuis, dus ging ik maar snel m'n blog verder schrijven. En straks heerlijk slapen!

Zoals je ziet zijn we dus constant dingen aan het doen, and I love it! Ik vind het echt super dat mijn gastgezin me overal mee naartoe neemt en me dingen laat zien.

Hier nog een paar dingen die ik nog wilde vertellen:

- Er is hier voor ALLES een drive-through. Voor restaurantjes, voor de Starbucks, om te pinnen, een apotheek, et cetera. Er is echt voor alles een drive-in / drive-though.

- Als je ergens in een restaurantje/eetplek drinken koopt, krijg je: 1)Een halve liter beker 2)IJsklontjes tot aan de helft 3)Het wordt gratis bijgevuld als je glas nog nieteens leeg is

-Het Engels praten is nog niet eens zo vermoeiend als ik dacht. Ik versta eigenlijk al vanaf dag 1 99.99% van de dingen die ze zeggen, op een paar woorden per dag na. Alleen praten is wel veel moeilijker omdat ik voor mijn gevoel gewoon zwaar dislectisch ben.

- Als je ergens op de weg rijdt, zie je letterlijk om de 100m. een restaurantje of iets. Inclusief drive-through

- Ik heb al alle echte Amerikaanse dingen gezien! Macy's, IHOP, Waffle House, Hooters, Wendy's, Taco Bell etcetera. Alleen nog nergens ingeweest, maar dat zal vast nog wel komen

- En als laatste: ik ben super blij met mijn gastgezin! Ze zijn zo lief en proberen me echt thuis te laten voelen.

En dat was het dan weer! Ik ga proberen morgen wat foto's en een filmpje van het huis erop te zetten, maar ik heb niet veel op mijn camera. Karmen heeft er veel, en die gaat morgen ochtend weg en komt donderdag avond pas thuis, dus die foto's komen later.

Liefs vanuit Amerika

btw; sorry voor mijn spelfouten, ik ben te lui (zoals een echte Amerikaan hoort te zijn) om erop te letten.

Reacties

Reacties

Meryn Bel

Hooii zusje,
Leuk verhaaltje hoor, ik heb niet alles gelezen maar wel een stukje.
En idd wat een spellfouten, dislectisch(dyslectisch). Nu kan ik eindelijk jou eens even verbeteren :p

XxMeryn Bel

carla

tje, wat een amerikaans gebeuren! je verkeert je niet in de armste kringen.....the american dream...super voor je!
Lotta wordt vandaag geopereerd, ze krijgt een tracheacanule ( buisje door haar keel om te ademen). hopelijk lukt het en gaat ze nu eindelijk beter worden.
Veel plezier daar!
liefs,
Carla

mama

Wat heerlijk om jouw belevenissen te lezen. Ik had al even niets meer van je gehoord. Maar beter nieuws dan dit, dat je het zo enorm naar je zin hebt, kan ik mij als moeder niet wensen! Geniet ervan lieverd! Wel jammer dat je niet bij de seniors komt, maar ja, dat is maar bij 4 klassen. Hoe vonden de MacClains mijn berichtje aan hun, en mag je nou een heel jaar blijven? Ik hoop het zo voor je! Veel liefs en blijf vooral schrijven :-) Héél leuk! XXX Mama

Gert-jan (YFU)

" Maar ze dacht dat ik een aliën was want ze stelde de raarste vragen. Dingen als: Hebben jullie achtbanen in Nederland? Zwemmen jullie in Nederland? Hebben jullie vis in Nederland? etcetera. Ze scheen maar niet te snappen dat Nederland een normaal land is met normale mensen."

This quote is exactly why YFU was founded 60 years ago!!

I enjoy reading your blog, seems like you have a good time already!!

Have fun
Gert-jan

veerle

hee!
leuk om te lezen dat jij het ook leuk hebt :).
wat raar dat jij geen senior mag zijn, op mijn school is iedere uitwisselingsstudent juist een senior haha.
welke vakken heb je gekozen?
x veerle

jessie

Hee lieverd, echt zo leuk om je blog elke keer te lezen! Ook echt top om te horen hoe erg je het naar je zin heb! Echt als ik had durven vliegen had ik dit ook willen doen, jezus wat ben ik jaloers op jou zeg!

We moeten snel skypen want wil nog veel meer van je horen! Neem aan dat je niet alles precies schrijft wat je mee maakt hihi

Dikke kus lovessx

Katrien

Hee Sophie,

Super leuke blog heb je zeg! Heel leuk om te lezen en te zien allemaal. Ik weet niet of iemand het al gedaan heeft maar ik zal hem ook eens aan ons lieve omaatje laten zien, vind ze vast leuk.

Liefs, Katrien

vaders

Hè lieve Sophie, wat een geweldig grappige gasten , die Amerikanen met al die gekke gewoontes !! En ben ook benieuwd wat voor vakken je gaat doen op school ( zijn ze op school ook " in de heer " ?? ) fijn om telkens wat van je te lezen, en ga zelf zo. Tot 4 sept naar frankrijk maar blijf je wel volgen op je blog. Veel plezier en geniet er maar van . Liefs van yoe dad xxxx

sophie

Hee Sophie,
Ik heet ook Sophie, ben 16 en kom uit heemstede! ik las je verhaal op girlscene en vond het zo grappig om te zien dat wat jij doet precies over een komt met wat ik over een jaar ga doen, en dan ook nog is dezelfde naam en leeftijd zal ik dan hebben, en uit dezelfde buurt! ik hoop dat je het heel erg naar je zin krijgt, en ik zal je blijven volgen om te alvast iets te weten te komen over mijn jaar! Groetjes Sophie

Juliette

hey, wat dapper dat je een jaar naar het buitenland durft te gaan! ik ga je blog volgen om te kijken of het ook iets voor mij is.
Groetjes Juliette
ps ik las je reisverslag op girlscene:)

Joyce

Hi Sophie! Wat gáaf dat je in Amerika zit zeg, ik denk er ook al een tijdje over na zoiets te gaan doen en jouw verhalen maken me alleen nog maar enthousiaster!
Groetjes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!