Sophie in Texas ~

Hoe het begon

Hallo lieve mensen!

Zoals de meeste van jullie wel weten ga ik in Augustus naar Amerika om een jaar high school daar te volgen. Ik zal even uitleggen hoe/wat/waarom etc. Dus pak een kopje (of een pot) thee erbij want het is een lange uitleg.


Ik weet niet meer wanneer mijn obsessie met Amerika is begonnen maar het zal wel zijn sinds Totally Spies en My Super Sweet 16 op tv was. Natuurlijk weet ik heel goed dat het daar geen Whoop met undercover agenten is en dat niet iedereen daar zo rijk is als in My Super Sweet 16, maar vanaf toen ben ik me wel meer in de VS gaan verdiepen en het lijkt me een super land! Ik las al blogs van andere die een jaar high school deden sinds m'n 14e en vanaf toen wist ik al dat dat iets was wat ik ook wilde! Na lang zeuren en beslissen hoe we het met het geld gaan doen (want ja, het is niet niks!) vonden m'n ouders het goed en zelfs leuk voor me.

Oktober 2011 - Vanaf toen ben ik me gaan verdiepen in organistaties. Want als je een jaar naar het buitenland wil als een exchange student (dat is uitwisselingsstudent, opa&oma) dan moet je dat doen via een organisatie. Want anders is het bijna onmogelijk om dat zelf te regelen in verband met een verblijfsvergunning en toelating op school ed. Nou ik ben dus naar organisaties gaan kijken en naar de opendag in oktober 2011 geweest van Youth For Understanding aka YFU, en naar de opendag van STS. We hebben besloten dat ik me bij YFU zou inschrijven en vanaf toen begon de pret. Ik kreeg een heel boekwerk mee naar huis wat ik helemaal moest invullen zoals persoonlijke gegevens, foto's en brieven. Daaruit werd mijn persoonlijke dossier samengesteld en op basis daarop kunnen gastgezinnen mij uitkiezen!

November 2011 - Om toegelaten te worden moest ik ook een Engelse taaltest maken in november, genaamd SLEP-test. Van te voren wist ik al dat er nog nooit iemand uit Nederland was die de test niet had gehaald. En het ook was appeltje eitje gelukkig! (maar was stiekem toch wel bang dat ik het niet zou halen, want je zou maar de eerste zijn die het niet haalt.. Afgang!)

December 2012 - Daarna kreeg ik een persoonlijk interview met mijn districtsvertegenwoordiger (een persoon die voor alle uitwisselingsstudenten zorgt in een bepaalde regio), en daarna was het afwachten of ze mij zouden accepteren of niet. Was natuurlijk super spannend.

Februari 2012 - Na een paar keer gebeld te hebben en geregel kreeg ik in februari te horen dat ik geaccepteerd was. Ik was enorm blij en zat met tranen in m'n ogen toen mijn lieve mams dat smste. Het was dat ik in de klas zat op dat moment, anders had ik toch wel een traantje gelaten van opluchting.

Juni 2012 - YFU Kandidatenweekend. Vanaf zaterdag ochtend 2 juni t/m zondag middag 3 juni was er een kandidatenweekend van YFU. Iedereen die volgend jaar via YFU naar het buitenland gaat ging hierheen. Dit weekend was bedoeld om ons voor te bereiden op zoveel mogelijk dingen die komen gaan. We waren met een groep van 47 mensen, waarvan iedereen naar verschillende landen ging. Landen zoals Argentinië, Turkije, Frankrijk, Zwitserland, Zweden, Tsjechië, Canada en natuurlijk Amerika! We verbleven in Stay Okay Arnhem, en sliepen daar ook. We hebben spellen gedaan om met cultuur verschillen om te leren gaan, theorieën van cultuur interpretatie uitgelegd gekregen, geleerd wanneer we waarschijnlijk moeilijke momenten krijgen en hoe daarmee om te gaan en nog veel meer. Ook een brief naar onszelf geschreven met verwachtingen van aankomend jaar en dan krijgen we volgend jaar die brief te lezen. Dat wordt natuurlijk lachen, gieren, brullen. We hebben ook jongeren ontmoet die afgelopen jaren een uitwisseling hadden gedaan en daarover veel verteld. Het was dus een erg leerzaam weekend en het was heel fijn om mensen te ontmoeten die in hetzelfde schuitje zitten. Want hoe leuk en enthousiast iedereen hier thuis voor me is, niemand die snapt wat ik nou precies voel. En ik denk dat het vooral heel fijn is om zulke lotgenoten te kennen wanneer ik daadwerkelijk op uitwisseling ben. Er waren ook al een aantal die al hun gastgezin weten, dus ben natuurlijk erg jaloers aangezien ik nog geen gastgezin heb, maar YFU is druk bezig met een gezin te vinden. Aan het einde kregen we nog een dikke envelop mee met een handboek waarin alle informatie over uitwisseling in Amerika in staat, en benodigdheden om mijn visum aan te vragen.

Want ja, dat visum moet natuurlijk ook geregeld worden. Dat visum is een soort tijdelijke verblijfsvergunning een een k*t werk om te regelen. Ik moest speciale foto's laten maken, een aangetekende envelop kopen, dingen doorlezen, via internet dingen lezen en invullen en dan iets betalen, dat uitprinten en met een speciale code weer een ander heel ingewikkeld Engels formulier invullen wat 2 uur duurde enzovoort. Maar volgens mij heb ik alles nu goed geregeld. Er is op dinsdag 12 juni een afspraak op het Amerikaanse consulaat in Amsterdam gemaakt voor iedereen van YFU en dan moeten we daarheen met al onze papiertjes en het visum aanvragen. Van alle verhalen die ik heb gehoord schijnt het daar niet zo'n pretje te zijn, maar daarover volgende keer meer.

Oktober 2011-Juni 2012 - WACHTENWACHTENWACHTEN. Sinds ik heb besloten dit te gaan doen is er een belangrijk ding: het gastgezin! Ik kom de 10 maanden dat ik in Amerika verblijf te wonen in een gezin die mij vrijwillig in huis neemt. Ik heb nu dus nog geen idee waar ik in Amerika kom te wonen. Dat kan dus in Florida zijn, maar ook South-Dakota maar ook Tennessee. Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar waar ik een jaar ga wonen, maar ook met wie. Is het een stel van in de 60 zonder kinderen, of is het een alleenstaande moeder met 2 kinderen of een vader en een moeder met 6 kinderen? Nobody knows unfortunately .. Dat betekent ook dat ik nog niet weet naar wat voor een high school ik zal gaan, is het een school met 2500 leerlingen en 100 vakken waaruit ik kan kiezen, of een school met 300 leerlingen en een beperkt aantal vakken? Ik weet ook niet wanneer ik dit te horen krijg. Het kan over 5 minuten zijn, maar ook 1 dag voor vertrek zijn.


Nog een paar kleine dingetjes:
Ik ga dus naar een highschool, dat is de Amerikaanse versie van de middelbare school en daar gaan kinderen heen vanaf hun 14e tot hun 18e. Het duurt dus 4 jaar.
Freshman -1e jaar (bij ons gelijk aan de 3e klas), ze zijn 14/15 jaar oud
Sophomore- 2e jaar (bij ons gelijk aan de 4e klas), ze zijn 15/16 jaar oud
Junior- 3e jaar (bij ons gelijk aan de 5e klas), ze zijn 16/17 jaar oud
Senior- 4e jaar (bij ons gelijk aan de 6e klas), ze zijn 17/18 jaar oud
Ik word waarschijnlijk een senior of anders een junior, dat hangt af van de regels van de school.
Ook is er maar 1 niveau. Ze kennen daar geen vmbo/mavo/havo/vwo. Je kan daar wel per vak je niveau kiezen. Er zijn op de meeste scholen ook hele andere vakken dan in Nederland! Op sommige scholen kun je wel uit 50 vakken kiezen. Vakken zoals: koken, verzorging, houtbewerking, pottenbakken, literatuur, psychologie, kinderopvoeding (?), et cetera. Super leuk dus allemaal! Ook kan je daarnaast sporten doen op school. In nederland doen wij sporten via een sportvereniging, maar in de States draait het allemaal om school. Vanuit school gebeurt alles. Dus daarom organiseren zij ook alle sporten. De aantal sporten die er zijn hangt ook af van de grootte van de school, maar een paar voorbeelden zijn: American footbal, soccer (voetbal), lacrosse, ijshockey, dansteam, tennis, golf, cheerleaden (!) et cetera.
De meeste scholen beginnen ook heel vroeg, rond half 8 / 8 uur en je moet er heen met de typische Amerikaanse gele schoolbus als je zelf geen auto hebt. En dan heb je een aantal lessen en maar 1 pauze: de lunch. Dan mag je met dienbladen lopen en krijg je zo'n prutje eten op je dienblad gepleurd. Haha neehoor, volgens mij is dat wel wat beter geregeld en is er wat normaler eten. Maar ik zal het meemaken!

Daarnaast mijn vertrekdatum: mijn geplande vertrekdatum is 14, 15 of 16 augustus. Dat ligt aan mijn gastgezin, en als ik dan nog geen gastgezin heb kan het zijn dat mijn vertrekdatum wordt uitgesteld, maar dat weet ik nog niet zeker. Ik kom waarschijnlijk in Juni 2013 terug.


Ik hoop dat iedereen nu snapt wat ik ga doen, want er waren weinig mensen die het helemaal snapten haha.
Vanaf nu werk ik 26 uur per week bij de Appie om die €2500 voor aankomend jaar bij elkaar te sparen en hoop ik dat ik geslaagd ben, want dat krijg ik volgende week donderdag te horen. Daarnaast hoop ik natuurlijk dat ik zo snel mogelijk te horen krijg dat ik een gastgezin heb. Allemaal spannend, maar ik ga vooral genieten van mijn laatste 2 maanden hier in Nederland en van alle mensen om me heen die ik straks 10 maanden moet missen..

LIEFS!!


PS. Je kan rechts onder aan vlak onder mijn profiel je e-mailadres invullen als je klikt op 'mailinglist' , en dan krijg je automatisch een mailtje als ik aankomend jaar een nieuw reisverslag plaats. Wel zo handig! Daarnaast kan je ook op Facebook zien of ik een nieuw reisverslag heb geplaatst.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!